Piaget'nin Bilişsel Gelişim Evreleri

jean-paiget
Jean Piaget

Jean Piaget

Jean Piaget 1896 yılında İsviçre de doğdu. Çocukluğundan beri doğa bilimlerine ve psikolojiye merakı vardı. Erken yaşlarda ele aldığı makaleler ile tanınır olmuştu. Felsefe ve dine yönelmeyi denedi fakat asıl istediği şey bu değildi bu yüzden tekrar psikoloji ile ilgilenmeye döndü. Piaget çocukları inceleyip gözlemleyerek o zamanlarda çocukların küçük yetişkinler olduğuna olan inancı yıktı. Piaget'e göre çocuklar yetişkinlerden farklı bir algıya sahipti ve çocuklar büyürken sadece bedensel olarak değil zihinsel olarak da gelişiyordu.

Bilişsel Gelişim Evreleri

0-2 yaş Duyusal Motor: Duylarıyla (görme, dokunma, koklama, işitme...) çevreyi tanımaya ve bilgi toplamaya çalışıyor. Bebekler bu yüzden her buldukları şeyi ağzına götürmeye çalışır. Motor kelimesi aktif olarak kullandıklarını simgeliyor. Duyularını kullanmayı öğrendikçe vücudunu kullanmayı da öğreniyor. Bu aşamada gelişen en önemli farkındalık ise nesne sürekliliği. Bebekler nesne sürekliliğini kavrayamadığı için artık görmediği bir şeyin halen var olup olmadığını kavrayamıyor bu yüzden bebekler anneyi görmediği zaman ağlar çünkü artık annenin var olmadığını düşünür. Örneğin oyuncaklarını saklayacak olursanız bu aşamada bebek oyuncaklarını aramayacaktır çünkü var olduğunu bile anlayamıyor.


2-7 yaş İşlem Öncesi: Çocuk bu aşamada temsil etmek için semboller ve simgeler kullanmaya, taklit ederek oyun oynamaya başlar. Bu yaşlarda konuşmayı başlıyor ve sözcüklerin nesneleri temsil ettiğini öğreniyorlar. Bu yaşlardaki çocuklar bencildir sebebi ise kimsenin ondan farklı düşündüğünü kavrayamamasıdır. Bu yaş aralığındaki bir çocuk saklanmak için gözlerini kapatıp onu görmediğinizi düşünebilir, o sizi görmüyorsa sizden onu görmüyorsunuzdur diye düşünür.

7-11 yaş Somut İşlemleri: İşlemden kasıt zihinsel işlemlerdir. Korunum kavramını öğreniyor. Korunum kavramını açıklamak için şöyle bir örnek kullanabiliriz; aynı miktarda suyu 2 adet aynı şekildeki bardağa doldurduktan sonra birini yayvan geniş bir bardağa diğerini ince uzun bir bardağa döktükten sonra çocuğa hangisinde daha çok su var diye sorar, ekleme ve çıkarma yapılmadığı için su miktarı aynıdır sadece bardakların şekilleri değişmiştir. Bu aşamada çocuk başkalarının da kendine göre düşünceleri olduğunu anlamaya bencillikten kurtulmaya başlar.


12 ve üstü yaş Soyut işlemler: Bu aşamada soyut işlemler işlemler ile zihinde ahlaki muhakeme yapmaya, yaptıkları eylemin potansiyel sonuçlarını düşünmeye ve mantık yürütmeye başlar. Yetişkin gibi düşünmeye başlar ve büyüdükçe gelişmeye devam eder.


 Sonraki Araştırmalar

Piaget'nin sunduğu evreler mutlak olarak o yaşlarda gerçekleşmese bile gelişim evrelerinin nasıl bir yol izlediği hakkında bilgiler sağlıyor. Piaget sayesinde çocuklar artık küçük yetişkinler olarak görülmüyor.





Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)