İyisiyle Kötüsüyle Polifazik Uyku

 
sleep

 

Polifazik Uyku Nedir ?

Polifazik uyku çok fazlı uyku yani parçalanmış uyku anlamına geliyor diyebiliriz. Bu uyku düzeni içerisinde alışık olduğumuz tek seansta 6 ile 8 saat arasındaki uyku saatine karşılık  polifazik uykuda bu seanslar halinde gün içerisinde 20-30 dakika arasında kestirmeler ile 4-5 saatlik uykuyu tamamlamayı amaçlar. Bunu 2 saate kadar indirebilenlerde mevcuttur.

Faydaları, zararları ve benim yaşadıklarım

Hayatımın büyük bölümünde hep erken kalkmış birisi olarak saat 08:00 den sonra kalktığım zamanları kayıp sayıyorum. Faydalarından bahsetmem gerekirse;
  • Erken kalktığınız için daha çok zamanınız oluyor.
  • Kendinize vakit ayırabiliyorsunuz,
  • Yaşamak için daha çok zamanınız oluyor çünkü uyku ile harcadığınız zaman size kalıyor ve azımsanacak bir zaman değil bu.
Zararlarına gelirsek;
  • Alışmak için zamana ihtiyacınız var hemen olacak bir şey değil.
  • Zaman algınız yitip gidiyor bir ara hangi yılda olduğumuzu bile unutmuştum.
  • Başlarda yorgun ve yıkılmış gibi görüneceksiniz ama başardığınızda buna değecek.

Polifazik uykuya nasıl karar verdiğime gelirsek aslında böyle bir uyku düzenin olduğunu bile bilmiyordum sadece uyumayı zaman kaybı olarak gördüğüm için daha az uyumaya başlamıştım oldum olasıda erken kalktığım için alarm falan kurmama gerekte kalmıyordu. Bu şekilde bilmeyerek polifazik uyuyormuşum. Benim uyku düzenim ağırlıklı gece 01:00 veya 02:00 arasında uyuyup sabah 5 ve 6 arasında kalkmaktan oluşuyor. Günde 4-5 saat uyuyorum ve bana yetiyor.

Uyku döngülerinin temel ve en önemli elementi, REM (Rapid Eye Movement,Hızlı göz hareketi) uykusudur. REM uykusunun beyin üzerindeki olumlu etkilerinin diğer uyku evrelerinden daha fazla olduğu, araştırmalarla kanıtlanmıştır.
Vücut uyuduktan sonra REM evresine geçebilmek için  1 saat kadar bir süre geçmesine ihtiyaç duyar. Polifazik uykunun amacı bu süreyi ortadan kaldırmaktır. Uykusuz kaldığı için uyku sırasında direkt REM uykusuna geçmeyi amaçlar.

Önerim

 Polifazik uykunun bir sürü çeşidi var kendinize uygun olanı bulmanız gerekiyor. Benim uyku döngüm  tek seans gece 1-2 yatış5-6 gibi kalkış ve gün içerisinde de uyumuyorum. Kendiniz için en uygun düzeni bulmaya çalışın.
Polifazik Uykunun örnek döngüleri var fakat herkes için aynı şekilde etki etmesi pek mümkün değil.
Polifazik uykunun ana fikri günü uyku saatini 4-5 saate indirmektir. Size uygun şekilde bölebilirsiniz bu saatleri. Polifazik uyku düzenini bilim insanları, sanatçılar, liderler ve daha bir sürü kişi ve meslek grubu içerisinden insan yapıyor. Kanıtlanmış bir zararı yoktur.

 Polifazik Uyku Döngüleri

Bu döngülerden bazıları; everyman, dymaxion, uberman, iki siesta.
Everyman : uzun süreli bir uykunun 20-30 dakikalık kısa uykularla desteklenmesi şeklinde uygulanan bir döngüdür. Everyman döngüsünün en başarılı uygulamaları; “3 saatlik ana uykuyu destekleyen 3 adet 20 dakikalık kısa uyku” ve “1.5 saatlik ana uykuyu destekleyen 5 adet 20 dakikalık kısa uyku” şeklindedir.
 
Dymaxion : Her 6 saatte bir 30 dakikalık uyku şeklindedir.

İki siesta : 4.5-5 saatlik gece uykularını destekleyen 90 dakikalık bir akşamüstü uykusu sistemin temelini oluşturur. İki fazlı uyku döngüsü, uygulaması kolay ve tek fazlı uykuya göre daha etkili bir sistemdir.







Tags

Yorum Gönder

2Yorumlar
Yorum Gönder